דרושים השכלה גבוהה?

  • by

מודעות הדרושים השונות מלאות בהגדרות הכישורים אשר נדרשים מאדם כדי שיהיה מתאים למשרה המבוקשת. הדרישה הבולטת תמיד בכל המודעות לרוב המקצועות הינה תואר אקדמי. בין אם מדובר במודעות למשרות פקידותיות, מודעות למשרות ניהוליות המצריכות קישורים כמו בניית תוכנית עסקית, מודעות למשרות בתחום השיווק והמכירות כפי שמפרסם לעיתים ערן שיוביץ, ואפילו במשרות לעבודה הדורשת כישורים מקצועיים במפעלי תעשייה, עולה הדרישה לתואר אקדמי. יתרה מזו בהרבה מהמשרות אפילו תואר ראשון אינו מספיק והדרישה היא לתארים מתקדמים יותר ואין הכוונה למשרות בכירות אלא אפילו לתפקידים ראשוניים כמו פקידות בבנק, או משרה בתחום הממשלתי. נשאלת השאלה האם באמת התפקיד אותו האדם עומד למלא דורש את הידע האקדמי או אולי ישנן סיבות אחרות שגורמות לנו לרוץ אחר תארים שונים ומשונים וכמה אנשים יכולים להגיד שמה שהם למדו במוסדות האקדמיים אכן שימש אותם באופן ישיר בעבודתם היומיומית וגרם לכך שיוכלו לבצע את עבודתם טוב יותר.

בעבר הלא רחוק לא הייתה דרישה לתארים אקדמיים. כדי להתקבל לתפקידים זוטרים התחלתיים ברוב מקומות העבודה היה מספיק לחפש עבודה ולהציג תעודת בגרות כדי לעמוד ברף הדרישות הראשוני כדי להתקבל לעבודה כמעט לכל מוסד ממשלתי ואילו בחברות תעשייתיות אפילו לא דרשו תעודת בגרות אלא תעודה שהאדם עבר קורס והכשרה מקצועית במקצוע.

אין ספק שהרחבת ההשכלה מעשירה את האדם אך האם באמת אדם צריך להשקיע כל כך הרבה זמן, כסף, ומאמצים בהעשרה עצמית כתנאי לקבלת משרה שאין בין מה שלמד למה שהוא אמור לעשות כמעט ולא כלום. כמובן שלא מדובר בתחומים מאוד מקצועיים כמו רפואה,עבודה סוציאלית, הוראה ועוד.

יכול להיות שתעשיית ההשכלה הגבוהה חברה לעולם העסקים וביחד הם יצרו כעין סימביוזה משונה שאחד מזין את השני, כלומר כדי לבצע סינון ראשוני בין המועמדים למשרות, הדבר הקל הוא לדרוש השכלה גבוהה כמו מעין מסננת, כמובן שהדבר לא מעיד ולא כלום על אותם שלא הצליחו לרכוש השכלה גבוהה מכל מיני סיבות אובייקטיביות כמו מצב סוציו אקונומי נמוך של המשפחה שלא איפשר לאדם לרכוש השכלה גבוהה למרות שהיה לו פוטנציאל גבוה וכמו כן לא מעיד על אנשים מעמד כלכלי איתן שמסוגלים להגיע למוסדות יוקרתיים שלאחר מכן משמשים כרטיס כניסה טוב יותר למקומות עבודה משובחים.

לסיכום, נוצר מצב שמאלץ אנשים להשקיע זמן, מאמץ, ממון ושנים רק כדי להצליח להתחיל את מרוץ החיים בנקודת התחלה טובה יותר ולא ברור אם אכן זהו מצב מחייב או שאנחנו כחברה יצרנו את התנאים המאולצים האלו.