סביב האוכל

  • by

מתבוננת בפליאה גדולה באותן נשים שאוהבות לבשל, שיכולות לבלות שעות במטבח ולהכין שפע של סירים מלאים בכל טוב, רואים עד כמה שהן נהנות ומכניסות כל כך הרבה אהבה לאוכל, הן ממש חיות את המטבח ומכניסות את כל נשמתן לשם. אהבה זה המוטו של הבלוג https://aspbasilicata.net/

סבתא שלי הייתה כזאת. חשבה על כל אחד מבני המשפחה כשהכינה את התבשילים המדהימים שלה וידעה מה כל אחד אוהב. אני כנראה נולדתי אחרת, נמצאת במטבח כי חייבת, אך לא מוצאת את עצמי. מחפשת אחר המתכון החדש, התבשיל המושלם, מעמידה לבישול שישה סירים על הכיריים בו זמנית, אך המאמץ נראה לי מיותר, מתיש, הכנות של שעות בשביל כמה דקות של הנאה שנגמרות לאחר מספר ביסים בודדים.

אני מנסה להבין מתי אוכל תפס מקום כל כך מרכזי אצל בני האדם.  כנראה שמאז ומתמיד. מה שבטוח לאוכל תפקיד עיקרי בחיינו, אנו צריכים אותו כדי להתקיים, הוא ממלא אותנו באנרגיה הדרושה להנעת גופנו והוא מניע גם את מוחנו, בסופו של דבר כשאדם רעב הוא אינו יכול להיות מרוכז בכלום חוץ מדאגה איך למלא את בטנו. פעם אוכל היה נצרך אך ורק למטרת קיום, לא היה שפע של מזון ואמצעים כפי שיש לנו היום. תקופת השפע הנוכחית הפכה את האוכל לסוג של פולחן והביאה עמה הרבה מעבר לתבשילים הביתיים המסורתיים. תוכניות בישול לרוב, בילוי במסעדות, הזמנת שפים הביתה שיבשלו לכבוד אירוע פרטי, טיולים קולינריים סביב מזון ודור שלם שהתמכר לצפייה בסרטוני אפייה ובישול. אנשים ממש החלו לסובב את חייהם סביב האוכל. לשבת לאכול ליד השולחן כיום בבית ממוצע או להיכנס לסופר מרקט זו חגיגה קולינרית בינלאומית של ממש. יין מצרפת, פסטה מאיטליה, גבינות משוויץ, ייצור מקומי בשפע וזו רק ההתחלה ואם זה לא מספיק, כדי לבלבל אותנו יותר, המון גישות צמחו סביב עולם האוכל, גישות הטוענות שבריא יותר לאכול רק טבעי, פחות בישול, עם גלוטן בלי גלוטן, טבעוני, צמחוני, בשרי, טוב לאכול מהכל, לפי סוג דם, כריבוי מגוון המזונות כך ריבוי הדעות על מה כדאי לאכול ומה לא כדאי. נשאלת השאלה מדוע אנו צריכים בכלל מגוון כזה של סוגי גבינות, מעדנים, נקניקים לחמים, תבשילים, תבלינים, צורות שונות של בישול צליה ואפיה? התשובה כפי שאני סבורה היא שכפי שהשפע השתלט על כל רובד בחיינו, ניתן היה לצפות שהוא ישתלט גם על דברים הכרחיים, כגון מזון. ומה יהיה הלאה? כיצד כדור הארץ, ביתנו היקר שממנו אנו שואבים יותר מדי משאבים בכל יום ויום יעמוד בכל הדרישה הזאת? 

הסוד כנראה חבוי באיזון אשר הפרנו אותו מזמן, כאשר נחזור אליו, גם הצריכה שלנו ועל אחת כמה וכמה המזון שאנו אוכלים יחזור להיות מאוזן ובריא יותר.