פרויקט פינוי בינוי- לוח זמנים ריאלי

  • by

פרויקט פינוי בינוי הוא פרויקט מורכב אך משתלם למדי אם תצליחו לצלוח אותו בשלום. אפשר להתחיל לדבר על התחלת פרויקט כזה עם הפניה של הועדה המקומית אל משרד הבינוי או עם תחילת החתמת הדיירים באזור מסוים על ידי יזם, מה שיעודד את הועדה לפנות אל משרד הבינוי. לאחר האישור של משרד הבינוי יוכרז המתחם כמתחם פינוי בינוי ותיכתב עבורו תוכנית בינוי שתגדיר מה אפשרי ומה לא אפשרי במתחם. אם הדיירים טרם הוחתמו הם יוחתמו על התוכנית החדשה ואז יפונו אל מגורים במימון היזם/הקבלן. מהרגע שהדיירים יפונו ניתן להתקדם אל הריסת המבנה ובניית המתחם החדש ולאחר מכן אכלוס הדיירים הישנים ומכירת הדירות החדשות לדיירים חדשים.

אין זמן קבוע להשלמת כל השלבים הללו בתהליך וישנם לא מעט גורמים בלתי צפויים כגון החתמת הדיריים, הוצאת ההיתרים, השלמת הבנייה ועוד. אך ניתן לומר כי בגדול יכולות לעבור עד ארבע שנים עד להשלמת הוצאת התב"ע המעודכנות ולאחר מכן עד עוד שנתיים לקבל היתרים ואישורי בנייה, על כך יש להוסיף כשנתיים של הריסה ובנייה עד לאכלוס. בכל הקשור להחתמת דיירים, החוק מגביל את היזם לחמש שנים מרגע החתמת הדייר הראשון ועד האחרון אז גם כאן נקח זמן סביר של כשנה בהנחה ואין התנגדויות מהותיות. אם לסכם הכל אז בזמנים סבירים אפשר לומר שאנו מסתכלים כאן על כתשע שנים. פרק זמן לא מבוטל כלל.

חשוב להבדיל בין פרויקט פינוי בינוי למה שנקרא תמ"א 38 תיקון 2 שבו קיימת אפשרות להרוס בניין ולבנות אותו מחדש מה שנשמע דומה מאוד לפינוי בינוי. בתמ"א 38 ניתן להרוס בניין שלם ולבנות אותו מחדש, אך במקרה כזה אין צורך לעבור את משרד הבינוי או לכתוב תוכנית בינוי עירונית מחדש וגם יש צורך בקבלת חתימות של דיירי הבניין בלבד ולא של המתחם או הרחוב כולו ולכן מדובר על קיצור זמנים משמעותי אפילו עד כדי שליש מהזמן שיכול לקחת פרויקט של פינוי בינוי.

למרות שנראה כי מדובר בתהליך ארוך מאוד חשוב לזכור כי אלו טווחי הזמן בנדל"ן. גם בנייה של בית פרטי מרגע התחלת התכנון, קבלת ההיתרים והשלמת הבנייה עד לקבלת טופס 4 ואיכלוסו יכולה לקחת כשלוש שנים. כך שלא מדובר בתהליכים חריגים מדי.