הכנת תוכנית עסקית לבד או בעזרת מומחים?

  • by

הכנת תוכנית עסקית מצריכה מיומנות וניסיון רב. השאלה האם ניתן להכין תוכנית עסקית לבד ללא סיוע של מומחה חיצוני היא שאלה מורכבת ולא טריוויאלית כפי שנדמה ממבט הראשון. להלן מספר נקודות בעד ונגד סיוע של מומחה חיצוני שמתמחה בתחום:

נגד הזמנת מומחה חיצוני

  • מי מכיר את העסק יותר טוב ממני? כך יכול לשאול כל יזם או בעל העסק בבואו להכין תוכנית עסקית, ובצדק. טענה זו נכונה שבעתיים במידה ומדובר בפעילות נישה.
  • עלות שכר טרחה. שכר הטרחה של מומחה חיצוני מיומן עשוי להיות גבוה ולא להצדיק את המטרה שלשמה מכינים את התוכנית העסקית.

בעד הזמנת מומחה חיצוני:

  • נקודת מבט אובייקטיבית – יזם, בעלים או אפילו מנכ"ל שכיר תמיד יראו את התמונה בצורה משוחדת וסובייקטיבית לטובה. זה דומה לאדם שלובש משקפיים ורודות ורואה שסיכוים והזדמנויות בהפעלת העסק שעולות בצורה ניכרת על סיכונים  וחולשות. מיותר לומר שנקודת מבט זו של הבעלים וההנהלה הבכירה הינה חיובית ואף מחויבת המציאות בשביל לקדם את העסק ולהזניק אותו קדימה. בסופו של יום זהו התפקיד שלהם. לכן, במטרה לאזן תפיסה זו נדרש מבט אובייקטיבי הבוחן את המציאות נכונה. רוצה לומר, מומחה מיומן יכול מבעוד מועד לצנן תחזיות ורודות של הנהלת החברה ולגרום להם להכין ותכנית עסקית ריאלית ומאוזנת. לדוגמא תחזית הכנסות של העסק לשנים הקרובות חוזה צמיחה של 15% משנה לשנה בעוד שתחזית הצמיחה של הענף נאמדת בכ-5%. מובן מאליו, שיש תרחיש שבו צמיחה זו תהיה ריאלית, למשל חברת בתחילת דרכה אך שומה על ההנהלה לדון בפער זה, להבין מדוע הוא קיים, מה יתרון יחסי שמאפשר לעסק צמיחה של פי 3 מהמקובל בענף וכו'.
  • ניסיון המומחה בתחום פעילות החברה – מומחה בעל ידע וניסיון בתחום פעילות החברה, שכתב עשרות ומאות תוכניות לעסקים בתחום פעילותה, עשוי לשתף מניסיונו העשיר נקודות חוזק ותורפה נסתרות או לחלופין שיטות תפעול או אסטרטגיית קידום מוצרים עליהן הבעלים לא נתן את דעתו.  
  • ניסיון מומחה בתחום הפיננסי – על פי רוב, ובמיוחד לבעלי עסקים חדשים, ליזמים ו/או לבעלי העסק הבנה מאוד מעורפלת בתחום הכספים. זאת למעשה נקודת התורפה של העסקים, ובשל כך הם נמנעים מלעסוק בהיבטים כספיים אלה (תמהיל אשראי, ניהול תזרים מזומנים, תמחיר וכו'). מומחה בעל ניסיון עשוי להביא ערך מוסף רב בסיוע לניהול תזרים המזומנים, בבחירת ערוץ המימון הזול ביותר לצורך גיוס כסף להקמה, בתפעול או שדרוג העסק ועוד.
  • v     גיוס הון או אשראי – במקרים אלה מוצע להיעזר במומחים בעלי ניסיון.

סיכום: בחירת שימוש במומחה חיצוני תלויה מאוד במטרת התוכנית העסקית. יחד עם זאת, מוצע לקבלSecond Opinion  מהמומחה או להיעזר בשירותיו (לאחר קבלת המלצות) היות ועלות עבודתו עשויה להיות זניחה ביחס לתועלות שיוכל להביא עימו.