מה חשוב לדעת על נשירת שיער?

  • by

אנשים מאבדים שיער בקדמת הראש (מעל המצח) ובאמצע הקרקפת. בעולם הרפואה מכנים נשירת שיער או התקרחות כ-"אלופציה אראטה" (Alopecia areata). לכל שיער יש את תוחלת החיים שלו, כשאנשים מתבגרים אורך החיים של השיער מתקצר. אי אפשר לדעת כמה שיער בן אדם מאבד בכל יום בדיוק. כשאדם מתקלח, מסרק את השיער שלו, ועוד, הוא מאבד יותר שיער באותו יום. לאדם בריא ומבוגר יש בממוצע כ-100,000 שערות על הראש, הוא מאבד בין 20 ל-200 שיערות ביום, ההפסד הקטן הזה לא מורגש. שיער חדש מחליף בדרך כלל את השיער האבוד, אך זה לא תמיד קורה. נשירת שיער יכולה להתפתח בהדרגה לאורך שנים או לקרות בפתאומיות. נשירת שיער יכולה להיות קבועה או זמנית. שמונה עשרה אחוז מהשיער שלנו נמצא בשלב מנוחה. השיער צומח מהר יותר עם הגוף מקבל מספיק חלבון, ביוטין וחומצה פולית. ברוב המקרים מאבדים אנשים שיער לאחר טיפול בסרטן.

מה הסיבות לנשירת שיער?

ב-95% מכל המקרים נשירת שיער היא תורשתית. היא מכונה גם כהתקרחות אנדרוגנטית. כ-80% מהגברים חווים נשירת שיער בגלל נטייה גנטית במהלך חייהם. אם יש למשהו היסטוריה משפחתית של התקרחות, יתכן ויקבל נשירת שיער מסוג זה. זה עשוי להתחיל כבר בגיל ההתבגרות.

כאשר מערכת החיסון שלנו חלשה או אם אין לנו מספיק ויטמינים או מינרלים בגופנו, הגוף מפסיק לעבוד. כתוצאה מכך השיער מפסיק לצמוח. שיערנו זקוק להרבה מינרלים וויטמינים, אם אין לנו מספיק זה יכול להיות קשה לתת לשיער שלנו לצמוח. תזונה חסרת חלבון, ברזל וחומרים מזינים אחרים יכולה גם להוביל לשיער דליל.

אחת הסיבות שבגללן אנו מאבדים שיער, היא מכיוון שיש לנו לחץ ואנו לא יודעים איך להתמודד איתו. זה יכול להכיל גורמים רבים. הלם פיזי או רגשי עלול לגרום לנשירת שיער ניכרת, כמו מוות במשפחה, ירידה קיצונית במשקל, חום גבוה, וכו'.

במקרים מסוימים נשירת שיער עלולה להתרחש עם עצירה פשוטה במחזור צמיחת השיער. מחלות קשות, ניתוחים או אירועים טראומטיים עלולים לגרום לנשירת שיער. עם זאת, השיער בדרך כלל יתחיל לצמוח בחזרה ללא טיפול. שינויים הורמונליים עלולים לגרום לנשירת שיער זמנית, כמו הריון, לדה, הפסקת השימוש בגלולות למניעת הריון, וכו'.

תת פעילות של בלוטת התריס עלולה לגרום לאובדן שיער. נשירת שיער יכולה לנבוע גם מתרופות המשמשות לטיפול סרטן, לחץ דם גבוה, דלקת פרקים, דיכאון, בעיות בלב, וכו'.