הבעייתיות של דירוג אשראי

  • by

שנת 2019 הייתה השנה שבה נכנס לחיינו חוק "דירוג אשראי" ושינה לא מעט את כללי המשחק בכל הקשור להתנהלות הפיננסית של רובנו, החוק אשר אמור לאסוף נתונים על כל תושבי ישראל ומורה על ביצוע של דירוג על פי הפעילות הפיננסית שלנו. המידע שנאסף כולל את כל ההיסטוריה הפיננסית שלנו ואמור לעודד את התחרות בין הבנקים לחברות האשראי, אשר ירצו "להיאבק" על לקוחות חדשים עם דירוג אשראי חיובי.  אבל מה קורה במידה ויש לכם דירוג אשראי שלילי? או שדירוג האשראי שלכם הוא בעצם לא שלכם? איך מגלים דירוג אשראי DB? ישנן כמה נקודות בעייתיות בדירוג האשראי והאחריות מונחת גם עליכם בחלק מהן. 

סייבר

עולם העסקים והייטק עובר בתקופה האחרונה לא מעט מתקפות סייבר וכופר, חלק מהן מגיעות עד אל חברות אנטי וירוס שונות, חברות בינלאומיות ואפילו לרכבות באיראן. המאגר שנאסף אודיתנו נמצא גם הוא תחת שרתי מידע שונים ועושה לא מעט "תנועה" בתוך הרשת, מה שעלול לא פעם להפוך אותו לחשוף. יחד עם זאת לא מעט אתרים וחברות גדולות כבר עברו מתקפות כופר וסייבר, מה שבהחלט יכול להיות מדאיג בכל הקשור למידע ככ רגיש. אך יחד עם זאת מדינת ישראל חוקקה כמה תקנות בסיסיות בכל הקשור לאבטחת המידע ואת התנאים הבסיסים עבור כל לשכת אשראי שאוספת ומדרגת מידע זה, לכן הסיכוים שמתקפה שכזו אכן תתקיים וגם תצליח להדליף את הנתונים שלכם נמוכה אבל קיימת. 

טעות בזיהוי

טעות אנוש הן חלק מההיסטוריה האנושית ומלווים אותנו בלא מעט אירועים גדולים ומכורים לרבים מאיתנו, יחד עם זאת טעויות אלו עלולות לקרות גם כאשר מדובר במידע רגיש כל כך. טעות שכזו אינה מתבצעת בעת הכניסה לאחת ממערכות של לשכות האשראי או לבנק ישראל, אלא יכולה להופיע בין הפרטים של דוחות והדירוגים השונים שאותם תקבלו. לכן כאשר אתם מקבלים דוחות אלו עברו על הדוחות בצורה הרמטית וודאו כי הפרטים, סוכמי ההוצאות, סוגי ההלוואות וסך ההכנסות אכן מתאימים לפרופיל האישי שלכם. 

אני רוצה מחדש! 

אחת האפשרויות שתעמוד בפניכם כאשר תהיו מדורגים כלקוחות שלילים יהיה כמובן "מחיקה" אשר תאפס את הנתונים אודותיכם, אבל יחד עם זאת מחיקה שכזו אינה "תעלים" את ההיסטוריה שלכם אלא רק "תסמן" אתכם עבור בנקים ומוסדות אשראי שונים. הדבר יכול להיחשב להגיוני מכיוון שמהלך כזה עלול לגרור חוסר אמון מצד הבנקים, שכן הם יתקשו לסמוך על לקוח שביקש למחוק את ההיסטוריה הפיננסית שלו. לכן אופציה זו הינה נחשבת ל "ברירת מחדל" ויש לשקול היטב את השימוש בה.