האם זה הזמן להשקיע בנדל"ן בגרמניה?

  • by

שוק הנדל"ן בגרמניה חווה פריחה אדירה בשנים האחרונות, יש שחשבו כי שנת הקורונה תגרום לשינוי כיוון והיפוך המגמה או לפחות לעצירתה ויש שטענו, אפילו באפריל 2020 כי הקורונה היא בסך הכל מכה קטנה בכנף בדרך לעצירה. הנתונים נכון לעכשיו לפחות, מצביעים על כך כי הדעה השנייה היא הנכונה יותר וכי הסביבה העסקית לצד הריבית הנמוכה והביקוש הקבוע גורמים למחירי הנדל"ן להמשיך לעלות.

דירות בברלין

חלק מהתחזיות מדברות על כך שגל עליית המחירים צפוי להיעצר בשנת 2024 משום שההיצע של הדירות ידביק את הביקוש, המדיניות שהאטה את ההגירה, כמו גם הקורונה והמשך עליות המחירים יגרום לעליית הריבית. במידה והריבית תשתנה סביר להניח כי נראה גל של מכירות בתים שיתרמו להיצע. מגמה נוספת שסביר שתתחזק בשלוש השנים הקרובות היא שנכסי נדל"ן בגרמניה יהפכו לפחות אטרקטיבים להשקעה ביחס להשקעות בשווקים אחרים באירופה כמו השקעות נדל"ן בפולין, בקרואטיה ובמדינות אחרות. הירידה הצפויה, אם להסתמך על נתונים היסטוריים היא של כ5% לאורך 3 שנים, בהיעדר גורמים שלילים אחרים כמו משבר כלכלי, מה שלא יפגע מהותית בשוק הגרמני ובדימוי היציב והמבטיח שלו בצורה קשה. אם המחירים ימשיכו עד אז לעלות בקצב של 2.5% בשנה אנו צפויים לראות עד סוף העשור עלייה של כ24% במחירי הנדל"ן. בנוסף גם ההחזר על ההשקעה צפוי לעלות בצורה יפה, של כ4% משום שהירידה במחירי הנכסים לא ישתקף נכון לתחזיות כרגע בירידה במחירי השכירות. ישנן ערים שבהן צפויה עלייה מתונה יותר כמו ברמן או המבורג, בשל תוכניות הבנייה המקודמות שם שיגדילו את ההיצע. אך ישנם ערים כמו ברלין ולייפציג שימשיכו במגמה הנוכחית – ברלין תמשיך בהתחזקותה כמטרופולין גלובלי ולייפציג תמשיך להנות מהמעבר המחוזי מהכפרים אל העיר.

כמובן שתחזיות אלו מסתמכות על העובדה שהמשק הגרמני יתחיל לצאת בקרוב מהקורונה כמו המשק הישראלי או האנגלי, אך נראה לפחות נכון להיום כי מבצע החיסונים הגרמני מתקדם לאט מאוד, אם מסיבות רגולטריות או בשל התנגדות האוכלוסיה לחיסונים. האטה זו גורמת להמשך ההדבקה נכון לכרגע וייתכן ולגלים נוספים של המחלה. לטובתה של גרמניה עומדת תשתית מערכת הבריאות והתקציבים שלה שמסוגלים להמשיך להתמודד בצורה סבירה עם המגפה כפי שעשו עד היום. בינתיים ולמרות איטיות התקדמות מבצע החיסונים, נראה כי האביב והיציאה למקומות פתוחים, בדומה לשנה שעברה יביא בכל מקרה להאטה בהתפשטות המגפה ולתחילת התאוששות הביקוש המדובר מחדש, שבשאיפה כבר לא יעצור עד ל2024. יוצא מכאן שעכשיו זה ממש הרגע האחרון להשקיע לפני התחדשות עליית המחירים, בעיקר בערים המבוקשות.